Tietoa meistä

Meidän osastomme Lapuan järjestömarkkinoilla keväällä 2019 Vanhan Paukun pihassa, osastonhoitajina Ritva ja Jorma.

Me olemme enimmäkseen eri alojen eläkeläisiä, jotka muodostamme Lapuan kansalliset seniorit, aktiivisesti toimivan harrastusjoukon. Yhdistys ei kuulu puolueisiin.

Eilen

Lapuan Kansallinen Eläkeläisseura perustettiin Aleksis Kiven päivänä 1976, tasan viisi vuotta liiton perustamisen jälkeen. Ensimmäinen puheenjohtaja oli vahva koulu- ja kunnallismies Paavo Ikola. Aikanaan liiton ja sen myötä yhdistysten nimeksi otettiin Kansalliset seniorit.
40-vuotisjuhlassa v. 2016 julkaistiin kuvallinen historiikki, joka löytyy täältä.

Tänään

Lapuan kansallisten seniorien pyrkimyksenä on aina ollut järjestää jäsenilleen sellaista toimintaa ja ohjelmaa, joilla saadaan heidät lähtemään kotipesistään viihtymään ja harrastamaan muiden joukossa. Yhdistyksemme merkittävin saavutus on se, että nykyään vajaan 180 jäsenen joukosta useat kymmenet, ja joskus jopa yli 100, kerta toisensa jälkeen osallistuvat tapahtumiin.

Tapahtumiemme runko ovat kuukausitapaamiset, joihin kokoonnumme muutamassa sellaisessa paikassa, mihin meidän kokoisemme joukko mahtuu. Niihin kuuluu aina joku alustus, joko vierailijan tai omasta joukosta löytyvän asiantuntijan esittämänä. Esiintyjät ovat hyvin laajalta sektorilta, aina papista tai kanttorista palomestariin taikka valokuvaajasta poliisiin. Ruokailu, tai vähintään kahvitus kuuluvat aina myös ohjelmaan.

Tuomiokirkkoseurakunnan kanssa meillä on hyvä yhteistyö, sillä esimerkiksi kevät- ja syyskokouksia olemme pitäneet myös seurakunnan tiloissa, jolloin ohjelmassa on yleensä myös seurakunnan edustajan puheenvuoro. Useimmissa joulujuhlissa on myös hartausosuus seurakunnalta.

Tällä hetkellä meillä on vain yksi kerho, kun kirjallisuuspiiri lopetti toimintansa. Käsityökerhon toimialana on tietysti erilaiset käsityöt ja askartelu. Pyrimme käynnistämään uudelleen senioriklubin ja suunnittelemaan sille sopivan sisällön.

Teatterimatkailu on lähes intohimomme, sillä käymme useamman kerran vuodessa erilaisissa teatteriesityksissä, aina maaseudun kyläteattereista Kansallisteatteriin. Samaan kategoriaan kuuluvat vierailut erilaisissa konserteissa. Matkailu muutenkin, niin lähialueille kuin vähän kauemmaksikin, viehättää meitä.

Huomenna

Olemme todenneet edellä kuvatun toimintatavan sopivan hyvin meille, joten suunnittelemme jatkaa samalla uralla. Ettei kuitenkaan liiaksi urauduta, ovat uudet ja tuoreet ehdotukset aina tervetulleita.

Tästä kaikesta pääset valitsemaan mieleistäsi liittymällä Lapuan kansallisten senioreiden jäseneksi. Halukkuutesi voit ilmaista nettisivujen kautta taikka jollekin jäsenellemme, joka on mahdollisesti kysellyt kiinnostusta tulla mukaan.