Kevätkausi 2019

Elokuviin Kauhavalle 8.1.
-  Ylihärmäläiset kutsuivat katsomaan Markku Pölösen elokuvaa Oma maa Y-Kinoon Kauhavalle ti 8.1. klo 13.00. Hintaan 12 € sai elokuvalipun, mutta ei kaffia. Matkustettiin kimppakyydein.

-  Ke 23.1. klo 12.30  Lounastapaaminen Saarenpääkodissa. Vieraana ja esittäytymässä oli tuore kaupunginjohtaja Satu Kankare, jolle tuli jo kerran este saapua sovitulle vierailulle. Kuulijat pitivät hänen vakuuttavasta ja selkeäsanaisesta esiintymisestään. Kuulijoita oli paikalla 71.

-  Pe 8.2. klo 19.00  Seinäjoki-salissa konsertti "Ystävän laulu", jossa Arja Koriseva ja Jyrki Anttila lauloivat unohtumattomasti. Matka tehtiin bussilla ja väliajalla juotiin kahvit. Kuvagalleria.

-  Pe 22.2. klo 13.00 pidettiin yhdistyksen kevätkokous seurakuntatalon alasalissa. Kahvitus. Hartaushetken piti pastori Heli Pääkkönen. Kokouksen puheenjohtaja Aapo Kuoppalan johdolla käsiteltiin mm. toiminta- ja tilikertomukset. Sihteerinä oli Jorma Laitinmäki.

AINO-elokuva Bio Marilynissä 28.2.
-  Senioreille oli varattu paikkoja AINO-elokuvaan to 28.2. klo 13.00, ja meitä oli elokuvissa yli 30 jäsentä. AINO on sota-aikaan sijoittuva, pitkälti tosikertomuksiin perustuva rakkausdraama. Lipun hinta oli 8 €.

-  Perinteinen laskiaistiistai 5.3. Wanhassa Karhunmäessä hoiti kuukausitapaamisen virkaa. Hernerokan ja pannarien nauttiminen alkoi tosiasiassa jo ennen klo 11, ja juhla n. klo 12.20. Järjestettyä kuljetusta käytti vain 10 hlöä, mutta kaikkiaan Lapuan senioreita oli paikalla 36. Järjestämisvuorossa oli Ylistaron KS, joka panikin toimeen oikein komean ja tasokkaan ohjelman. Myös arvontaa, ja voittoja tavaton määrä.

-  To 14.3. alkoi aamiaisella klo 9 senioripiirin kevätkokous Seurakuntaopiston Lapuan kampuksella (Kristillinen opisto). Piiri on järjestäjänä, mutta hallituksen voimin me järjestimme arpajaiset, sekä toimimme muutenkin toimihenkilöinä. Meillä on nykyisellä jäsenmäärällä neljä virallista kokousedustajaa. Tapio Rintaniemi valittiin kokouksen puheenjohtajaksi.

Tervehdyssanojensa päätteeksi Tapio sytytti kynttilän edellisenä päivänä kuolleen Antti Muilun muistoksi. Tunnelmasta toiseen: Keijo Laitiselle luovutettiin liiton kultainen ansiomerkki.

Myrskyluodon Maija Vaasassa 23.3.
-  La 23.3. klo 13.00  Vaasan Kaupunginteatterissa kiitetty musikaali Myrskyluodon Maija. Sitä ennen, eli klo 11 - 13 välisenä aikana nautittiin erinomainen lounas saman teatterin Kulma-ravintolassa. Esityksestä pidettiin kovasti, vaikka siinä ei ollutkaan Lasse Mårtensonin musiikkia. Toteutus kaikkine hienoine oivalluksineen ihastutti.

-  Ke 3.4. klo 13.00  Lounastapaaminen Simpsiön Kullaksessa, jossa kansalaisopiston uusi rehtori Mari Takamaa esittäytyi meille 70:lle ja kertoi nykyisestä ja tulevasta opiston annista. Miellyttävä ensitapaaminen tämäkin. Arvontavoittojen pöytä oli jälleen runsas. Kuvagalleria.

Hiljaisen viikon hartaus Tiistenjoen kirkossa 17.4.
-  Ke 17.4. klo 13.00  kokoontui 49 senioria hiljaisen viikon hartauteen Tiistenjoen kirkkoon. Kahden virren lisäksi ohjelmassa oli Tapion tervetulotoivotus ja osa päivän eräästä tekstistä, seniorikuoron kaksi laulua Kari Rantakarin johdolla, diakonissa Elina Kosolan puhe ja Liisa Honkasen esittämänä Mika Waltarin vaikuttava runo. Kahvitarjoilun seurakuntatalossa hoitivat tiisteläiset senioriemännät. Matkat kuljettiin kimppakyydein. Kuvagalleria.

-  Toukokuun kuukausitapaaminen oli seniorikävely sauvoin ke 8.5. alkaen klo 13.00 Keskuskentällä. Viileästä viimasta huolimatta tapahtumaan osallistui 28 senioria. Tapio oli päässyt katsomon varastoon tuulensuojaan lättyjä paistamaan. Lättykahvien tarjoilua hoitivat Ritva, Kirsti ja Aulikki. - Kuvat-sivuilta löytyy kuvagalleria tapahtumasta.

Puheenjohtaja on iloinen lounastapaamisen vieraasta!
Kaupunginjohtaja Satu Kankareen ensiesiintyminen meidän vieraanamme vakuutti.
Ritva ja Jorma ottavat Simpsiönkullaksessa vastaan lounasmaksuja.
Puheenjohtaja Tapio kiittää kansalaisopiston rehtori Mari Takamaata vierailusta lounaallamme.

KÄSITYÖKERHON kevätkausi 2019 käynnistyi Kirstin luona Nyrhilän tuvassa piimävellin voimalla (kuvat alla), ja jatkui Seijan luona Hellanmaassa ja niinikään Hellanmaassa Annelin kutsumana. Seuraavaksi Ritva kutsui luokseen ja vielä Aulikki kotiinsa ennen kesää.

KIRJALLISUUSPIIRIN kevätkausi 2019 alkoi Minna Canhtin kuvan tutkimisella, lukemalla joku hänen novellinsa tai näytelmänsä. Helmikuussa oli vuorossa Amos Ozin Juudas, maaliskuussa Katja Lahden Lasitehdas ja huhtikuussa Paula Nivukosken Nopeasti piirretyt pilvet. Toukokuun kirja oli Elizabeth Stroutin Nimeni on Lucy Barton, ja kesälukemiseksi valikoitiin Matti Hällin Suopursu kukkii.

Kirjallisuuspiiri Ailin kahvipöydän ääressä.
Tämänkertaisen istunnon kohde Lasitehdas, ja sen alla huhtikuun kirja Nopeasti piirretyt pilvet.

MATKAILUN KESÄKAUSI 2019

Lähimatka Alajärvelle 12.6.

Ke 12.6. lähdettiin 37 seniorin voimin klo 9.00 kohti Alajärveä. Matkan kohteina oli ensin Tapio Aution Ateljee (Lappajärven puolella), sen uskomattomat osastot ja rakennelmat, joita Tapio itse esitteli oman filosofiansa pohjalta.

Alvar Aallon tuotantoon tutustuttiin hyvän oppaan johdolla Willa Väinölästä lähtien, ja lounas nautittiin Punaisessa Tuvassa. Lopuksi Nelimarkka-museossa opas johdatti viimeistä päivää esillä olevaan japanilaisen taiteen näyttelyyn, ja nautittiin leivoskahvit. Koti-Lapualla oltiin klo 16.30 maissa. - Kuvat-sivulta löytyy kolme kuvagalleriaa matkasta, klikkaa tästä.

Kivirakentaja, taiteilija, filosofi Tapio Autio kertoi ajatuksiaan rakentamassaan kappelissa.
Erinomainen opas kertoi Nelimarkka-museossa japanilaisen taiteen vaikuttavasta näyttelystä.