Kesä- ja syyskausi 2022

-  Ke 6.7. klo 19.00  alkoi Aisamäen kesäteatterissa Peräseinäjoen Kalajärvellä Antti Tuurin komedia "Maakunnan mies". Bussiin kokoontui 40 iloista senioria, jotka näimme Pennihäät-yhdistyksen tuottamaa taattua laatua, juuri kesäteatteriin sopivan esityksen.  Totesimme myös, miten väliaikakahvitus hoidetaan tehokkaasti ja nopeasti, kesän suurimmasta yleisömäärästä huolimatta.

Tattoo-matka 14.-15.7.2022 ei toteutunut kuitenkaan! Suureksi pettymykseksi koko hieno reissu jouduttiin peruuttamaan, koska lähtijöitä ei saatu houkuteltua riittävää määrää.

-  Ke 3.8. klo 13 - 15  Saarenpääkodin piha-alueella yhdessäoloa talon asukkaiden kanssa. Tarjolla oli plättyjä ja mehua, ja ne tekivätkin hyvin kauppansa. Martti oli tehnyt lättytaikinaa 18 litraa, ja siitä jäi pari litraa, kun hän ja Ritva paahtoivat kahdella muurinpohjapannulla. Aulikki oli sopinut asiat Saarenpääkodin kanssa, ja hänen lisäkseen useat olivat palvelemassa. Aika joukko senioreistakin oli paikalla, ja yhdessä talon asukkaiden kanssa enimmillään viitisenkymmentä oli paikalla samanaikaisesti tosi nätissä säässä. Paistopisteen suojana oli Kaitsun hyvä telttakatos. Kiitos kaikille!  - Muutama lisäkuva täällä.

-  Ma 22.8. tehtiin lähiretki Kyrööhin 42 seniorin voimin. Vähänkyrön Pappilanmäellä Savilahti-talossa meitä opastettiin koulumuseossa ja olkityönäyttelyssä, sekä tarjottiin lounas. Samassa pihapiirissä on pläkkyrimuseo Fyrry, jossa pläkkyrimestarit isä ja poika pitivät mielenkiintoisen työnäytöksen hurtilla huumorilla. Palattiin Isoonkyröön ja nautittiin kahvit museon Varoon tuvassa. Vähän matkaa kotiin päin, ja Kyrö Distilleryssä oli hyvin opastettu kierros, jossa kerrottiin tästä  menestystarinasta sekä viskin ja ginin valmistuksesta. Lopuksi oli myymälä auki meitä varten. - Kuvagalleria retkestä löytyy täältä.

-  Ke 7.9. klo 13.00  Lounastapaaminen, STEP-koulutus Lapuan kampus. Vieraana oli Carita Liljamo, joka kertoi SOTE-uudistuksesta. Mielenkiintoinen aihe ja esiintyjä vetivät paikalle 67 senioria, joiden joukossa oli eräs, joka liittyi myös jäseneksi. Joillakin oli taas arpaonnea, jopa tuplasti. - Muutama lisäkuva täällä.

-  2. - 9.10.  Vanhusten viikko. Vanhustenviikon juhla Lapualla järjestettiin keskiviikkona 28.9. alkaen kahvituksella klo 12.00. Itse juhla alkoi Alajokisalissa klo 13.00. Juhlan ohjelma oli nähtävissä Lapuan Sanomien sivuilla. Juhlahartauden piti piispa Matti Salomäki. Mukana olivat myös Kauhavan ikäihmiset. Järjestäjänä vanhusneuvosto.

-  La 8.10. klo 13.00  alkoi näytelmä "Patruunatehdas" Seinäjoen Kaupunginteatterissa. Lapualaisten ennakkoepäilyt joutivat romukoppaan, sillä tragediasta kertova näytelmä oli toteutettu pieteetillä, lämmöllä ja ammattitaidolla. Bussilastillinen eli 42 senioria sanovat, että kiitos!
Näytöksen jälkeen tarjosimme itsellemme maukkaan lounaan ravintola Fooningissa. Kiitos Kirsti jälleen tämänkin reissun järjestelyistä!

-  Ke 26.10. klo 13.00  Lounastapaaminen ravintola Simpsiönkullaksessa, ja lounaan jälkeen syyskokous. Lounas oli erittäin maukas, ja osanottajia kummassakin tilaisuudessa oli 49.
Syyskokous valitsi puheenjohtajaksi 2023 edelleen Markku Muilun, ja muutkin hallituksen jäsenet valittiin uudelleen. Kokouksessa käynnistettiin Lahdensuon Martin ideoima jäsenhankintakilpailu.

-  Su 30.10. Pohjanmaan kansallisen senioripiirin yhteinen kirkkopyhä Kaarlelan kirkossa Kokkolassa. Juhla alkoi klo 12.00 messulla, jossa saarnasi arkkipiispa emeritus John Vikström. Juhla jatkui lounaalla seurakuntakodin Anders-salissa.

-  Ke 9.11. klo 13.00  Lounastapaaminen Wanhassa Karhunmäessä, vieraaksi lupautunut palomestari Joona Övermark oli sairastunut, joten esiintyjää paikkasi Heikki Keisala esittelemällä talon historiaa. Arvontaakin oli. Paikalla oli ihan hyvä osallistujamäärä eli 53.

-  La 12.11. klo 13.00  alkoi Aapelin klassikkokomedia Siunattu hulluus Kokkolan kaupunginteatterissa. Ennen näytöstä nautittiin lounas hotelli Nukkumatissa, ja väliaikakahvit teatterilla. Kaikki 35 matkalaista totesivat, että olipa taas hyvä reissu.  - Tämän matkan kuvat Kirsti Nyrhilä.

Siunattua viisautta tämän näytelmän yhteydessä.

-  Pe 9.12. klo 16.00  Joulujuhla STEP-koulutuksen Lapuan kampuksella. Paikalla oli 71 senioria. Seurakunnan tervehdyksen toi jälleen rovasti Jukka Tuppurainen. Hänen puheenvuoronsa oli totutusti vaikuttava, mm. siksi, että hän on venäjänkielen taitoisena ollut paljon tulkkina tänne tulleiden ukrainalaisten avustamistyössä. Jouluateria oli yksi ohjelmanumero. Yhteisesti lauletut joululaulut säesti Sirpa Nukala.

Juhlassa myös luovutettiin Senioriliiton ansiomerkkejä, yksi hopeinen ja kahdeksan pronssistä, minkä lisäksi kolme pronssista jäi myöhemmin annettaviksi.  -  Lisäkuvia juhlasta täällä.

-  Kirjallisuuspiirin syyskaudella on kokoonnuttu useimmin Marian Tallissa, mutta myös Sirkka-Liisan ja Annelin luona. Kerho on osallistunut myös väitöskirjaa tekevän kutsusta keskustelutilaisuuteen teemana ruoka/taide.
Käsitellyt kirjat olivat Meri Valkaman Sinun, Margot, Elizabeth Stroutin Voi William, Kati Martonin Merkel-elämäkerta ja Tommi Kinnusen Pimeät kuut. Joulukuussa muisteltiin lapsuuden jouluja.

-  Käsityökerhon syyskausi alkoi 14.9. Hillevin luona. Seuraavaksi kokoonnuttiin Hillan luona, ja kausi päättyi pikkujouluun Ritvan kutsusta.